Acceptance and Commitment Therapy (ACT)

Acceptance and Commitment Therapy (ACT) gaat er van uit dat veel problemen ontstaan doordat mensen “negatieve” emoties en gedachtes niet willen accepteren en daarom proberen te onderdrukken of vermijden. Dit vermijden lijkt soms in eerste instantie een oplossing, maar volgens de ACT is deze poging tot controle over wat je voelt en denkt tot mislukken gedoemd. Het is een “schijncontrole”, een illusie die meer problemen veroorzaakt dan dat ze oplost. Ik vind de ACT methode erg bruikbaar voor klachten die te maken hebben met piekeren of vermijden.

Bij ACT hoort een werkboek: Stephen C. Hayes en Spencer Smith, Uit je hoofd, in het leven: een werkboek voor een waardevol leven met mindfulness en Acceptance and Commitment Therapy.

Ik gebruik bij de ACT ook de oefening het “levenskompas”. Het formulier ervoor kun je hier downloaden: Levenskompas. Als je de oefening invult, dan is het handig ook wat meer te lezen over wat “waarden” volgens de ACT precies zijn. Je kunt daar meer over lezen door te klikken op de link hieronder.

Ik gebruik ook geregeld de hexaflexercise oefening. Deze kunnen mensen ook thuis doen, en kun je hier downloaden: Hexaflexercise oefening (geluidsopname)

Een aardig filmpje over weerstand en “vechten” versus acceptatie is The Fly. Zo helder en mooi als in dit filmpje gaat het helaas in de werkelijkheid niet. Het is lastiger dan het misschien lijkt…

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Acceptance_and_commitment_therapy

Waarden